Noutate editorială: Opera literară ca dialog și relație
31.01.2022
Lucrarea propune perspective teoretice moderne de evaluare, interpretare și analiză a textului literar; criteriul de alegere a modelelor critice pornește de la ideea că, sub influența dialogismului, în perioada contemporană s-a afirmat o tradiție culturală care a dictat o serie de programe de cercetare științifică în toate sferele umaniste, adică o paradigmă dialogică. Dialogica, imagologia, sociocritica, critica orientată către cititor și ergocritica vizează operele literare moderne, complexe și stratificate, care reprezintă o existență și o lume cu personalități în dialog, cu lucruri în relație și cu sisteme în legătură.
Exercițiile critice din final sunt menite să întregească demersul. Partea practică a fost concepută în jurul unui singur autor – Mircea Eliade – al operelor lui (se dă preferință romanului, gen prin excelență ideologic), care ne ajută să-l punem în evidență pe Celălalt, să abordăm tema indianismului, să cunoaștem orientul, să urmărim raporturile interculturale și alte câteva aspecte prin prisma modelelor de critică teoretizate.
Lucrarea impune un discurs multiform – speculativ, analitic, metodologic, terminologic, critic și, nu în ultimul rand, didactic –, care ar putea fi util cercetătorilor științifici, criticilor, teoreticienilor și istoricilor literari, cadrelor didactice universitare și tuturor celor care vor găsi aici o explicație sau un pretext de continuare a temei dialogului.
Autori: Aliona GRATI, Elisaveta IOVU - MACARI, Oxana POPA, Diana DEMENTIEVA, Rodica GOTCA
Lucrarea propune perspective teoretice moderne de evaluare, interpretare și analiză a textului literar; criteriul de alegere a modelelor critice pornește de la ideea că, sub influența dialogismului, în perioada contemporană s-a afirmat o tradiție culturală care a dictat o serie de programe de cercetare științifică în toate sferele umaniste, adică o paradigmă dialogică. Dialogica, imagologia, sociocritica, critica orientată către cititor și ergocritica vizează operele literare moderne, complexe și stratificate, care reprezintă o existență și o lume cu personalități în dialog, cu lucruri în relație și cu sisteme în legătură.
Exercițiile critice din final sunt menite să întregească demersul. Partea practică a fost concepută în jurul unui singur autor – Mircea Eliade – al operelor lui (se dă preferință romanului, gen prin excelență ideologic), care ne ajută să-l punem în evidență pe Celălalt, să abordăm tema indianismului, să cunoaștem orientul, să urmărim raporturile interculturale și alte câteva aspecte prin prisma modelelor de critică teoretizate.
Lucrarea impune un discurs multiform – speculativ, analitic, metodologic, terminologic, critic și, nu în ultimul rand, didactic –, care ar putea fi util cercetătorilor științifici, criticilor, teoreticienilor și istoricilor literari, cadrelor didactice universitare și tuturor celor care vor găsi aici o explicație sau un pretext de continuare a temei dialogului.